Een goede branding voor je merk

Waarom het belangrijk is en hoe we dat doen

Wat is de waarde van je merk? Wat maakt het betekenisvol? Wie behoort er tot je doelgroep? En wat is je brandstory? Dat zijn de belangrijkste antwoorden die we nodig hebben om een goede branding te kunnen maken. Het is het verhaal van jouw merk. Hiermee zorgen wij ervoor dat alles wat jij uitstraalt, weggeeft en communiceert hetzelfde gevoel geeft.

En alvast regel nummer 1: branding is meer dan een logo! Logodesign doen we ook, maar een merk staat niet met een logo.

Waarom is dat verhaal zo belangrijk?
Het belang van een brandstory, oftewel je verhaal, kan bijvoorbeeld gehaald worden uit de definitie van Seth Godin, die een merk beschrijft als “een set verwachtingen, herinneringen, verhalen en relaties, die samen invloed hebben op de beslissing van een consument om voor het ene product te kiezen in plaats van het andere”.

Het is ook de “why” van Simon Sinek, dus de essentie van je bestaan. De purpose..

Zoals het favoriete voorbeeld van Sinek: Apple, dat zegt” Everything we do, we believe in challenging the status quo, we believe in thinking differently”. Het is het gevoel dat Apple je geeft.. ze geven betekenis aan hun doen, aan hun zijn, aan hun producten. Hierdoor koop je veel sneller iets van Apple, dan van een andere computermerk (want in feite is dat wat ze zijn, niet heel erg sexy dus ;-)).

Wat is branding?
Als brandstory het ingrediënt is dat nodig is.. wat is dan branding? Branding is het visitekaartje dat je stopt bij alles wat je maakt. Het sausje wat van ‘een bedrijf’ ‘joúw bedrijf’ maakt. En denk hierbij vooral verder dan briefpapier en website. Het zijn ook je socials (bijvoorbeeld hoe je de conversatie aan gaat met je volgers), de signing in het kantoor, de tone of voice in e-mails en hoe je gesprekken met (potentiele) klanten houdt.

Waarom is branding belangrijk
Met een goede branding onderscheid je je van je concurrentie. Je valt op, op een positieve manier, en mensen gaan je herkennen. Goede branding leidt tot merkvoorkeur waardoor mensen jouw merk kiezen en zelfs bereid zijn meer te betalen voor een product of dienst. En eenmaal klant, dan levert het heuse ambassadeurs op. We verbinden ons nou eenmaal graag aan een merk dat positieve associaties oproept en waarmee we ons kunnen identificeren.

Organisaties die dat goed doen? Het is niet voor niks dat Simon Sinek Apple benoemd.. maar wat dacht je van deze bakery  of de branding voor Vreugdenhil die wij maakten.

Ons proces
We beginnen dus altijd bij de brandstory. Daarna pas met de branding. Je zult begrijpen dat het wat investeringstijd kost, voordat wij vrolijk aan het schetsen gaan. Maar het is het allemaal waard (meer hierover lees je bij advies). Gaan we dan uiteindelijk schetsen, dan beginnen we met het maken van conceptuele schetsen. We geven de brandstory een gezicht. Een visualisatie van (de betekenis van) het merk. Meestal doen we dat nog mediumonafhankelijk. Met een conceptboard is in een keer en op overzichtelijke wijze de look&feel te zien en dat concept geldt als een solide basis. Dit kan vertaald worden naar alle gewenste media. Iedere uiting kunnen we efficiënt en gedegen ontwerpen. We -en jullie- kunnen daardoor altijd teruggrijpen naar dat begin. Die ‘why’ en dat ‘verhaal’.

Meer lezen over branding en checken of je klaar bent voor een rebranding? Networkbiz9 schreef het volgende..

Amis brochure

Amis Solutions van Alphatron

Branding / Webdesign

Branding Vreugdenhil Nijkerk

Vreugdenhil Dairy Foods

Branding

Shared Ambition webdesign

Shared Ambition

Webdesign